Afspraak maken!

Haar en hoofdhuid

Haarwerken en pruiken
Wanneer uw haar plotseling dunner wordt of zelfs uit begint te vallen, kan dat tot veel onzekerheid leiden. Dit haarverlies komt vaak voor ten gevolge van medicijngebruik, chemotherapie, hormoonontregeling en ouderdom. Een haarwerk in de vorm van een pruik of haarstuk is dan een prima oplossing. Haarwerken Iris heeft inmiddels vele jaren ervaring met haarwerken en pruiken. U kunt bij ons terecht voor adviezen over de beste oplossing voor uw problemen. Wij zijn aangesloten bij alle zorgverzekeraars zodat uw pruik of haarwerk gedeeltelijk of helemaal vergoed wordt.

Haar- en hoofdhuidproblemen
Iedereen heeft er weleens hinder van roos, een vette hoofdhuid of gewoon droog haar. Zelfs als u last heeft van hardnekkige psoriasis kunnen wij met onze behandelingen zorgen voor verlichting. Bij Haarwerken Iris krijgen alle haar- en hoofdhuidproblemen een individuele aanpak met een behandelingsplan. Maar ook voor het echte genieten kunt u bij Haarwerken Iris terecht. Wat dacht u bijvoorbeeld van een ontspannende hoofdhuidmassage? Door speciale massage-technieken verbeteren wij de doorbloeding van de hoofdhuid. Op onze speciale informatiepagina leest u alles over onze service en garantie en andere leveringsvoorwaarden. U leest op deze pagina tevens alles over de ANKO.

ANKO
De keuze een haarwerk (pruik) of een haarstuk te gaan dragen, is een moeilijke stap. Vaak gaat haarverlies gepaard met een ziekte of aandoening. Iris heeft een jarenlange ervaring op het gebied van hoofdhuidproblematiek en haarwerken.

Iris kappers is aangesloten bij de ANKO (Algemene Nederlandse Kappers Organisatie). De doelen van de ANKO sectie Haarwerken zijn:
• Belangenbehartiging van de haarwerkondernemers door het bundelen van de krachten:
• Realiseren van één kwaliteitsborgingsregeling voor de branche in overleg met zorgverzekeraars en patiëntenverenigingen;
• Stimuleren van kennisontwikkeling en uitwisseling binnen de haarwerkbranche;
• Deskundige voorlichting en adviezen over haarwerken aan alle mogelijke belanghebbenden.

Meer informatie over de erkenningsregeling vindt u door hier te klikken.

Intakegesprek
Het eerste gesprek is een vrijblijvend, een persoonlijk gesprek om u te informeren over:
-        De verschillende mogelijkheden betreffende haarstructuren, kleur, lengte, maat en een prijsindicatie;
-        Uitleg over onderhoud & service.

Wij kijken samen met u naar de haarsoort en het model die het beste bij uw wensen en gezichtsvorm passen. De juiste kleur wordt uitgezocht en uw hoofdmaat wordt opgemeten.  Dit om de juiste maat haarwerk te kunnen leveren. Het is ook mogelijk dat wij het haarwerk zelf op maat maken. Wij garanderen dat we binnen vijf werkdagen na telefonisch contact de intake kunnen inplannen.

Levertijden
De levertijd van een confectiehaarwerk is per direct of binnen twee werkdagen. Voor maatwerk haarwerken moet u rekening houden met een levertijd van twaalf weken.

Reserveren
Als u nog niet zeker weet of en wanneer u een haarwerk nodig heeft, bieden wij u de mogelijkheid tot reserveren. Dit houdt in dat u een passend haarwerk uitzoekt dat in onze salon bewaard wordt. Op het moment dat u het nodig heeft, kunt u het ophalen. Reserveren is kosteloos totdat het haarwerk op maat is gemaakt. Wanneer u achteraf geen haarwerk nodig heeft, maakt u dus geen kosten.

Instructies, onderhoud en nazorg
Wij leren u hoe u uw haarwerk op het hoofd moet zetten en waar u op moet letten bij het onderhoud. Op deze manier blijft de kwaliteit behouden.
Een pruik op maat zit stevig op het hoofd. Mocht u toch meer zekerheid willen, kan het haarwerk extra stevig bevestigd worden. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van klemmetjes en of dubbelzijdige tape. Wij adviseren u hierover indien wenselijk. Iris Haarwerken biedt u tevens de service uw pruik gedurende het eerste halfjaar twee keer kosteloos te laten restylen. Zo blijven de glans en structuur mooi.

Reserve-haarwerk
Een reserve-haarwerk is handig in geval van nood. Denk aan de situatie van  reparatiewerkzaamheden of onherstelbare beschadiging. De meeste zorgverzekeraars vergoeden een reserve-haarwerk eens per drie jaar, meestal in het geval van blijvende kaalheid.
Het is aan te raden eens per jaar een nieuw haarwerk te bestellen. Uw ‘oude haarwerk’ kan dan (soms) na reparatiewerkzaamheden dienen als reserve-haarwerk. Informeer bij uw zorgverzekeraar wat uw mogelijkheden zijn. Indien wenselijk kunnen wij dit ook voor u doen.

Garantie op haarwerken
-        Voor alle soorten haarwerken geldt een garantietermijn van drie maanden na aankoop. Deze garantie geldt voor zowel de pasvorm en het binnenwerk;
-        De garantie geldt alleen als de haarwerken zijn verzorgd volgens de voorschriften van Iris Haarwerken;
-        De garantie geldt als het haarwerk verzorgd wordt met de door Iris Haarwerken verstrekte producten;
-        Na afname kunnen haarwerken niet meer worden teruggenomen, ongeacht of deze gedragen zijn of niet;
-        Haarwerken die door eigen toedoen zijn beschadigd, vallen buiten de garantievoorwaarden.

Vergoedingen
Iris Haarwerken heeft contracten met álle zorgverzekeraars. Op basis van een verwijzing van huisarts, dermatoloog of oncoloog kunt de standaardvergoeding aanvragen bij uw zorgverzekeraar. Afhankelijk van uw verzekering is het mogelijk dat u een hoger bedrag vergoed krijgt. Wij kunnen voor u opzoeken op welk bedrag u aanspraak kunt maken.

Wasbehandeling synthetisch haarwerk
-        Vul een bak of emmertje met handwarm water en voeg een dopje shampoo toe;
-        Leg het haarwerk in het water en houd het in beweging;
-        Spoel het haarwerk uit met handwarm water;
-        Herhaal deze behandeling nog een keer;
-        Vul de bak opnieuw met handwarm water en voeg een dopje conditioner toe;
-        Leg het haarwerk weer in het water. Doordat de conditioner verdund is met water hoeft het haarwerk niet uitgespoeld te worden;
-        Schud (zonder kracht) het water uit het haarwerk en rol het haar in een handdoek;
-        Laat het haarwerk bij voorkeur ondersteboven drogen.
NB: Hoe vaak u uw haarwerk wast is een persoonlijke keuze; dit is afhankelijk hoe intensief u uw haarwerk draagt.

Belangrijk
-        Synthetisch haar verdraagt geen hitte van bijvoorbeeld een föhn, steiltang of krulset;
-        Let op tijdens het koken, de stoom uit hete pannen kan uw haarwerk beschadigen;
-        Draai geen plukjes in synthetisch haar, hierdoor gaat de vezel kroezen en daarmee stuk;
-        Draag het haarwerk niet tijdens het slapen. Door de wrijving met uw kussen of matras ontstaat eveneens een kroezige (kapotte) vezel;
-        Het dragen van een synthetische (bont)kraag, sjaal of fleecetrui beschadigt ook de vezel.

Voorbereiding op haaruitval
Wanneer u weet dat u uw haar gaat verliezen als gevolg van een behandeling of ziekte, kunt u zich daar in zekere mate op voorbereiden:
-        Overweeg een korter kapsel te nemen;
-        Dep uw haar voorzichtig droog met een handdoek;
-        Gebruik geen föhn, stijltang, krulspelden of warme rollers;
-        Blijf uw haar voorzichtig kammen, ook al heeft u last van haaruitval;
-        Slaap op een satijnachtig kussen, zo wordt er minder aan uw haar getrokken;
-        Bescherm uw hoofdhuid tegen de zon door het dragen van een hoofddeksel;
-        Omdat uw haar kwetsbaar is, is het verstandig om gedurende de behandeling geen haarspray, versteviger of mousse te gebruiken;
-        Reinig uw haar en hoofdhuid met shampoo en conditioner;
-        Wanneer de haaruitval storend voor u wordt, kunnen wij uw haar knippen of scheren;
-        Wanneer u (nog) niet al uw hoofdhaar heeft verloren, kunt u toch uw haarwerk dragen;
-        Wacht niet te lang met het gaan dragen van een haarwerk; de overgang van dun haar naar (voller) haarwerk kan heel groot zijn.

Groei van nieuw haar
Als uw haar tijdens of na de behandeling weer aangroeit, kunt u het haarwerk gewoon blijven dragen. Dit heeft geen negatieve gevolgen voor uw eigen haar. Uw hoofdhuid wordt wel warmer, maar een haarwerk ventileert. Daardoor wordt uw nieuwe echte haar niet ‘verstikt’.
Het ‘nieuwe’ haar kan anders zijn dan voorheen. Soms heeft het een andere kleur, is het dikker geworden, of is het krullend in plaats van steil. Gewoonlijk trekken dergelijke veranderingen bij, maar dit is niet altijd het geval. Wel staat vast dat uw haar en hoofdhuid nog voor langere periode, ongeveer driekwart jaar, kwetsbaar kunnen zijn.
Wanneer u een behandeling met haarverf of permanent overweegt, is het raadzaam om met ons te overleggen. Wij zien aan de structuur van uw haar of dit mogelijk is. In onze salon zijn medewerkers gespecialiseerd in haarbehandeling na ziekte.

Wenkbrauwen en wimpers
Wenkbrauwen zijn erg belangrijk voor het ‘totale’ gezicht. Als uw wenkbrauwen dun of uitgevallen zijn, kunt u ze met een wenkbrauwpotlood of poeder bijwerken. Ons advies is om hier mee te beginnen voordat uw wenkbrauwen dun of uitgevallen zijn. Wij kunnen u leren hoe u dit het beste kunt doen.

Klachten
Ondanks het feit dat wij uitgebreid met u de mogelijkheden en eventuele beperkingen van de verstrekking hebben besproken, kan het toch zo zijn dat de verstrekking niet voldoet aan uw eisen. Bespreek dit met ons. Het spreekt voor zich dat wij er alles aan doen om samen met u een juiste uitkomst te vinden. Wanneer er geen passende oplossing gevonden wordt, kunt u terecht bij de geschillencommissie. Zie hiervoor http://www.degeschillencommissie.nl/home

Service aan huis
Indien gewenst komen wij bij u thuis of in het ziekenhuis voor het aanmeten en onderhoud van uw haarwerk. Ook is een persoonlijk intakegesprek bij u thuis mogelijk. 


Gedragscode voor haarwerkspecialisten
Gedragscode ANKO Haarwerkspecialist
1.     Het haarwerkbedrijf/de haarwerker houdt altijd en op de eerste plaats rekening met het welzijn van de klant;
2.     Het haarwerkbedrijf/de haarwerker beveelt alleen die technieken, producten en/of dienstverlening aan, die op dat moment het meest bevorderlijk zijn voor de oplossing van het haarprobleem van de betreffende klant. Als een haarwerkbedrijf/de haarwerker geen adequate oplossing heeft, zal verwijzing naar een andere haarwerkbedrijf plaatsvinden;
3.     Het haarwerkbedrijf/de haarwerker heeft de verantwoording zich dusdanig te gedragen ten opzichte van klanten, andere haarwerkbedrijven, betrokken instanties/instellingen en de media, dat respect wordt geoogst voor zijn/haar vak;
4.     Het haarwerkbedrijf/de haarwerker zal volledig integer en toegewijd zijn met informatie, producten en dienstverlening richting klanten, andere haarwerkbedrijven, betrokken instanties/instellingen en de media;
5.     Het haarwerkbedrijf/de haarwerker handhaaft in zijn/haar publiciteit, betreffende de media, de waarheid en de integriteit, zodat ten allen tijde het willens en wetens verstrekken van misleidende informatie niet voor zal voorkomen;
6.     Het haarwerkbedrijf/de haarwerker gebruikt in de communicatie met klanten, andere haarwerkers, betrokken instanties/instellingen en de media geen termen die nadelig zijn voor ANKO en ANKO Sectie Haarwerken;
7.     Het haarwerkbedrijf/de haarwerker garandeert dat behandeling, dienstverlening en nazorg voor de klanten altijd mogelijk is tijdens de reguliere werktijden;
8.     Het haarwerkbedrijf/de haarwerker draagt er zorg voor, dat tijdens het uitoefenen van het beroep alles conform het gestelde in de Statuten en Huishoudelijk Reglement van ANKO en ANKO Sectie Haarwerken verloopt;
9.     Het haarwerkbedrijf/de haarwerker draagt er zorg voor dat hij/zij volledig op de hoogte is van alle technische ontwikkelingen binnen het beroep;
10.  Het haarwerkbedrijf/de haarwerker is zelf verantwoordelijk voor het bepalen van de prijs van te leveren producten en diensten. Het is verboden onderlinge prijsafspraken te maken;
11.  Het haarwerkbedrijf/de haarwerker geeft geen vertrouwelijke informatie over klanten door aan derden, behalve wanneer wettelijke vereisten anders voorschrijven, dan wel klanten daar zelf om vragen;
12.  Het haarwerkbedrijf/de haarwerker beschermt en respecteert binnen zijn/haar eigen bedrijf het recht op privacy van de klanten;
13.  Het haarwerkbedrijf draagt er zorg voor dat alle relevante declaraties van klanten bij elke zorgverzekeraar met de grootst mogelijke zorgvuldigheid en adequaatheid kunnen worden ingediend en afgehandeld.